تفاوت کاراته‌ کنترلی و کاراته‌ آزاد

فهرست مطالب

تفاوت کاراته کنترلی و کاراته آزاد شامل تکنیک‌های نرم و سخت، تفاوت در مسابقات و بررسی سبک‌های کاراته در ایران و جهان
5
(6)

تفاوت کاراته کنترلی و کاراته آزاد چیست؟ من فرهاد طاووسی، مربی ممتاز فدراسیون هستم. در این پست راجع به تفاوت کاراته کنترلی و کاراته آزاد صحبت می‌کنم.

تفاوت کاراته کنترلی و کاراته آزاد در کلیات به شرح زیر است: در کاراته کنترلی تمرکز بر روی تکنیک‌های نرم است، در حالی که در کاراته آزاد، تأکید بر تکنیک‌های سخت دارد.

تفاوت-کاراته-آزاد-و-کاراته-کنترلی-فرق-کاراته-کنترلی-کاراته-آزاد-تکنیک-نرم-تکنیک-سخت

تکنیک‌های نرم

تکنیک‌های نرم از تفاوت کاراته کنترلی و کاراته آزاد به شمار می‌رود،  در اصل تکنیک‌های کنترل‌شده‌ای هستند، که در ان ضربه نزدیک بدن شخص کنترل شده و به شخص هیچ ضربه‌ای وارد نمی‌شود. در این رشته، اگر ضربه‌ای با قدرت زده شود و حریف ناک‌اوت شود، خود بازیکن از مسابقات حذف یا بازنده اعلام می‌شود.

تکنیک‌های‌سخت

اما در رشته‌های آزاد، ضربات و تکنیک‌های سخت به کار گرفته می‌شوند، یعنی ضربه به بدن حریف وارد می‌شود. در سبک‌های آزاد مانند کیوکوشین، ضربات باید به گونه‌ای باشند، که حریف درد را احساس کند و نشان دهد که آسیب دیده است. تنها زمانی که حریف از شدت ضربه از پا بیوفتد، به بازیکن امتیاز داده می‌شود. در فرق کاراته‌ کنترلی و کاراته آزاد تکنیک‌های‌ نرم و سخت از جمله تفاوت‌های‌ بسیار مهم ان هستند.

تفاوت-کاراته-ازاد-و-کاراته-کنترلی-فرق-کاراته-کنترلی-کاراته-ازاد-تکنیک-نرم-تکنیک-سخت

مسابقات رشته‌های کنترلی و‌ سبک‌های ازاد‌ 

در رشته‌های کنترلی، مسابقات به صورت المپیکی در سطح آسیا برگزار می‌شود. ایران در یک دوره به صورت آزمایشی در مسابقات المپیک شرکت کرد و نتایج بسیار خوبی کسب کرد. در سبک‌های آزاد هم مسابقات در سطح جهانی و با اعتبار بسیار بالا برگزار می‌شود.

تفاوت کاراته کنترلی و کاراته آزاد

سبک‌های آزاد به دلیل برگزای مسابقات حرفه‌ای، عنوان سبک‌های حرفه‌ای شناخته می‌شوند و بازیکنان علاوه بر رقابت، جوایز نقدی هم در سطح جهانی دریافت می‌کنند. سبک‌های آزاد اشکال مختلفی دارند و با تکنیک‌های متنوعی برگزار می‌شوند. برخی از این سبک‌ها با تکنیک‌های جودو ترکیب شده‌اند و برخی دیگر، مانند کیوکوشین، بدون تکنیک‌های گرفتن اجرا می‌شوند.

سبک‌هایی هم شامل تکنیک‌های گرفتن هستند، مثل کی‌ شین‌ کان، شیدوکان، سیدوکان و انشین . در پست‌های بعدی می‌توانیم توضیحات کامل‌تری درباره این سبک‌ها ارائه دهیم. در تفاوت کاراته کنترلی و کاراته آزاد می‌توان به تعادلی بودن کاراته آزاد و واقعی بودن کاراته کنترلی اشاره کرد.

تفاوت-کاراته-ازاد-و-کاراته-کنترلی-فرق-کاراته-کنترلی-کاراته-ازاد-

کاراته در ایران

در ایران، کاراته از اوایل انقلاب به صورت قدرتمند و با برنامه‌ریزی دقیق برگزار شده است. مسابقات کاراته در ایران تیم‌های بسیار قدرتمندی هم در سبک‌های کنترلی و هم در سبک‌های ازاد داشته است. فدراسیون کاراته ایران در حال حاضر متشکل از سبک‌های آزاد و سبک‌های کنترلی است.

تفاوت-کاراته‌-کنترلی-و-کاراته‌-آزاد-فرق-کاراته-کنترلی-کاراته-آزاد-كاراته-در-ايران

این نوشته چطور بود؟

لطفاً برای ثبت بازخورد روی ستاره‌ها کلیک کنید

متوسط بازخوردها: 5 / 5. تعداد رأی‌ها: 6

این نوشته بازخوردی نداشته، اولین نفر باشید!

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

پست‌های دیگر

خانه تماسارتباط با ما