آموزش ام ام ای(MMA) از مبتدی تا پیشرفته در غرب تهران

ورزش های رزمی در این سال های اخیر با استقبال فراوانی در ایران روبرو شده است و اینکه ورزش های رزمی خود بیش از 20 نوع هستند. کودکان و جوانان معمولا بیشتر به ورزش هایی مثل جودو، کاراته، جیت کاندو و یا ام ام ای (mma) علاقه نشان می دهند.باشگاه ورزشی کی وان یکی از بهترین باشگاه های آموزش mma است که به صورت حرفه ای و تخصصی و زیر نظر استاد فرهاد طاووسی به آموزش این ورزش رزمی پرطرفدار می پردازد. 

قصد داریم به طور مفصل از آموزش ورزش رزمی ام ام ای (mma) ، تاریخچه ورزش ام ام ای( MMA) ، قوانین، تکنیک ها، تمرینات و دیگر مسائل صحبت خواهد شد و شما را با این ورزش ترکیبی رزمی آشنا خواهیم کرد.

ورزش ام ام ای ( MMA ) چیست؟

ورزش رزمی ام ام ای مخفف  Mixed Martial Art” ( MMA )” است که در زبان فارسی ترکیب هنرهای رزمی نامیده می شود، به این خاطر در آموزش MMA، MMA را یک ورزش ترکیبی به حساب می آورند که در آن از تمامی  تکنیک های رشته های رزمی استفاده شده است مانند: ضربه های مشت، آرنج، زانوی پا، فنون درگیری و گلاویزی ایستاده در خاک، فنون پرتابی، و قفل مفاصل.

سبک مبارزاتی ام ام ای به گونه ای است که مبارز اجازه استفاده ی آزادانه تکنیکی ترین حرکات رزمی مانند حرکات گرفتنی و ضربه ای را دارد به این خاطر در آموزش رشته ام ام ای از mma به عنوان مبارزات آزاد یاد می کنند.در ادامه به تاریخچه ورزش mma می پردازیم.

تاریخچه ورزش و آموزش MMA

شاید نتوان تاریخچه کاملی از این ورزش ارائه داد که توسط چه کسی، چگونه یا چه زمان مشخصی پایه ریزی شده است اما چیزی که ملموس است، وجود ردپاهایی از ورزش وال تودو و پانکریشن است. ورزش وال تودو یک رقابت های رزمی بود که در سال های 1920 در کشور برزیل صورت می گرفت با این حال بعضی از محققین، ریشه این ورزش را کشور یونان نیز می دانند به این خاطر که ورزش ام ام ای رگه های ورزش پانکریشن را در خود دارد.

ورزش باستانی پانکریشن به اسطوره های یونانی مانند هرکول بر می گردد که مسابقات خود را با گلاویز شدن، استفاده از فنون بوکس و کشتی برای خاک کردن حریف پیش می بردند. پانکریشن که یک ورزش ملی برای یونانی ها به حساب می آمد به 600 سال از قبل از میلاد بر می گردد.

با جرات می توان گفت که ورزش  MMA مدیون بروسلی است به این خاطر که بروسلی یک رزمی کار موفق را یک تکواندو کار یا کاراته کار  نمی دانست بلکه کسی را در هنرهای رزمی آسیای شرقی موفق می دانست که از تمامی تکنیک ها و سبک های رزمی در مبارزاتش استفاده کند و از کارآمدی آن ها آگاهی داشته باشد تا اینکه این طرز تفکر، آقای ” دانا وایت ” را به فکر فرو برد و سبک ام ام ای را ایجاد نمود.

دانا وایت رئیس UFC را پدر این رشته می دانند به این خاطر که موفق شد تفکرات بروسلی را عملی کند و آن را به عنوان یک رشته رزمی وارد عرصه مسابقات ورزشی کند. دانا وایت با برگزاری مسابقات UFC  کشور آمریکا در سال 1993 و همزمان  برگزاری مسابقه ای به نام PRIDR در کشور ژاپن در سال 1997 با همین سبک،  توانست آموزش هنرهای رزمی ترکیبی رشته ام ام ای را به تمام جهانیان شناساند.

محبوبیت جهانی ورزش های  UFC و  MMA را مدیون دانا وایت می دانند که برای ثبت کردن این رشته ها و شناساندن آن ها به جهانیان تلاش بسیاری کرد.او علاوه بر شناساندن این رشته به جهانیان، در آموزش ورزش رزمی ام ام ای به افراد رزمی کار بسیار کوشید و توانست افراد موفق و قدرتمندی را تربیت کند.

تفاوت UFC  و MMA چیست؟

تصویر تفاوت UFC و MMA چیست؟

بسیاری از افرادی که قصد آموزش رشته mma را دارند مدام می پرسند که آیا ام ام ای با ufc یکی است یا کدام یک از این دو بهتر است؟mma و ufc را مانند برادران دوقولویی می دانند که با تفاوت هایی با یکدیگر در حال حرکت هستند. برای متوجه شدن تفاوت این دو بهتر است به مثال NBA و بستکبال دقت کنید که اولی نام یک سازمان است و دیگری یک رشته ورزشی.

UFC یک سازمان برگزار کنده مسابقاتی مانند ام ام ای به حساب می آید که مخفف سه واژه ی انگلیسی Ultimate Fighting Championship به معنی قهرمان مبارزه نهایی است در حالی که سبک رزمی ام ام ای کوتاه شده واژه های Mixed Martial Art است که آن را هنر های رزمی ترکیبی می نامند.

جالب است بدانید که سازمان خصوصی ufc درلاس وگاس آمریکا واقع شده است و تنها در چند کشور به طور محدود شعبه دارد و به آسانی نمی توان در آن شرکت داشت اما ام ام ای حدودا در 80 کشور حضور فعال دارد و حضور ایران در ام ام ای راحت تر ازحضور در UFC است.اکنون که با تفاوت ufc و mma آشنا شدید به آماده سازی ورزش mma می پردازیم.

آماده سازی برای آموزش MMA به چه صورت است؟

یک مبارز ام ام ای برای پیروزی در رقابت خود در رینگ، باید آموزش رشته  ام ام ای(mma) را بصورت تخصصی و حرفه ای و زیر نظر یک مربی و استاد سرشناس و در یکی از بهترین باشگاه رزمی تهران ببیند تا قادر به انجام مبارزات آزادانه، بدون تعصب به سبک خاصی باشد. او باید در ضربه زدن و دفع آن ها زرنگ باشد و در راندهای سطح بالای 5 دقیقه ای توان مقاومت را داشته باشد. تمامی این آموزش های بدنی و قدرتی، لازمه ی یک ورزش رزمی است. در این قسمت نکات آموزشی ورزش رزمی ام ام ای MMA در تمرینات را برای  شما بازگو می کنیم.

نکات طلایی آموزش ام ام ای(MMA)

نکات طلایی و بسیار مهمی در آموزش ورزش ام ام ای(mma) وجود دارد که باعث می شود یک فرد مبتدی سریعا در رشته mma رشد کرده و یک فرد آموزش دیده، به شخصی حرفه ای و توانمند تبدیل شود.7 نکته ای که در زیر عنوان می شود بعنوان نکات طلایی در آموزش مرزش رزمی ترکیبی به حساب می آید که به قرار زیر است:

1- مکان تخصصی و حرفه ای برای آموزش و تمرین mma

یکی از مهم ترین نکات طلایی در آموزش رشته mma، انتخاب یک آکادمی و باشگاه حرفه ای و تخصصی است که نقش بسزایی در پیشرفت ورزشی شما خواهد داشت.باشگاه ورزشی کی وان یکی از بهترین آکادمی های ورزش رزمی ترکیبی ام ام ای است که در حرفه ای کردن بسیاری از افراد نقش مهمی را ایفا کرده است.در باشگاه ورزشی k-1 از بهترین تجهیزات و وسایل روز دنیا استفاده شده است تا هنرآموزان براحتی و در یک محیط آکادمی فوق العاده ای تمرینات خود را زیر نظر یکی از بهترین مربی ورزش رزمی ایران انجام دهند.

2- هم باشگاهی و هم تیمی حرفه ای

از دیگر نکات مهم آموزش ام ام ای (mma) که باشگاه کی وان تاکید بسیاری بر این موضوع دارد، ثبت نام از افرادی است که در آزمون استعدادیابی و مشاوره ورزشی ما نمره قبولی کسب کنند.این تفکر باعث می شود عده ای از افرادی که هدف و گام مهمی برای آموزش mma دارند در کنار یکدیگر قرار گرفته تا در قالب یک گروه حرفه ای و متخصص با هم تمرین کنند و باعث رشد و پیشرفت همدیگر شوند.

3- نقش اراده و تصمیم در آموزش mma

اراده و تصمیم در هرکاری از مهم ترین عوامل یادگیری و پیشرفت است.در آموزش ام ام ای(mma) نیز اراده و تصمیم هنرجو تاثیر بسزایی در حرفه ای شدن فرد دارد.همواره اشخاصی که قصد دارند در رشته رزمی ترکیبی ام ام ای موفق شوند می بایست دارای اراده ای پولادین و فردی مصمم باشند تا با پشتکار و تمرینات قدرتمندی که در باشگاه و زیر نظر مربی خود انجام می دهند، سریعا پیشرفت کرده و به یک ورزشکار حرفه ای ام ام ای تبدیل می شوند.

تنها یادگیری مهارت های ورزش ام ام ای به تنهایی نمی تواند شما را به موفقیت نزدیک کند، بلکه تمرین کردن و مرور این مهارتها می تواند در رشد و پیشرفت شما نقش مهمی را ایفا کند.البته که خوابیدن و تغذیه مناسب و کافی نیز از دیگر عواملی است که می تواند شما را در حرفه ای شدن یاری کند.

4- آموزش افزایش قدرت و آمادگی جسمانی mma

تصویر آموزش افزایش آمادگی جسمانی و قدرت بدنی در MMA

افزایش قدرت بدنی و آمادگی جسمانی دو مقوله متفاوت اما تاثیرگذار در آموزش ام ام ای(mma) به حساب می آید.استاد طاووسی با اصول حرفه ای به شما هنرجوی عزیز یاد می دهد که چگونه قدرت بدنی خود را افزایش داده و آمادگی جسمانی خود را بالا ببرید.

بعنوان مثال شما با تمرین با وزنه های سنگین باعث افزایش قدرت بدنی و تقویت و بالا بردن حجم عضلات خود می شوید.همچنین تمرینات پول آپ، اسکات و پرس سینه باعث افزایش آمادگی جسمانی شما می گردد.

5- الگوی حرفه ای خاص و منظم

از دیگر نکات طلایی در آموزش mma، به تمرکز بر یک الگوی خاص و منظم می توان یاد کرد.استاد طاووسی در مرحله استعدادیابی شما متوجه ویژگی ها و نقاط ضعف شما می شوند و براساس یک تئوری و الگوی خاص و منظم شما را تمرین می دهند تا نقاظ ضعف شما را پوشش دهند و شما را به ورزشکاری حرفه ای در رشته رزمی ترکیبی ام ام ای تبدیل می کنند.

6- تمرین اسپارتینگ و مبارزات تمرینی

ششمین نکته طلایی در آموزش mma، انجام تمرینات اسپارتینگ و مبارزات خوبی است که در باشگاه با حریف تمرینی خود می کنید تا هم باعث پیشرفت خود و هم تیمی خود شده و هم نقاط ضعف همدیگر را پوشش دهید.

سعی داشته باشید با تمرینات هوازی سرعت و چابکی خود را بالا ببرید و همواره بدن خود را قبل از تمرین به خوبی گرم کنید.در اسپارینگ خود به هیچ عنوان نترسید چرا که ترس باعث عدم پیشرفت شما در ورزش ام ام ای شده یا حتی مصدوم شوید.اسپارینگ باعث می شود که حرکات مشت زنی شما سریع و سریع تر شده و سرعت عمل شما نیز افزایش پیدا می کند.

تمرینات بسیار خوبی با حریف تمرینی خود انجام دهید اما همواره مراقب سلامت جسمی خود و هم تیمی خود باشید.نفس های عمیقی بکشید و سعی کنید استرس را از خودتان دور نگه دارید و با تنظیم درست تنفس براحتی می توانید زمان مبارزه را مدیریت کنید.

7- مراقبت از بدن

آخرین نکته طلایی که در آموزش ام ام ای تاثیرگذار است، مراقبت از بدن و افزایش سطح سلامتی است.اگر دارای مشکل خاصی هستید، سعی کنید با استاد طاووسی این موضوع را درمیان بگذارید تا ایشان با مشاوره و تمرینات منظمی که برای شما در نظر می گیرد از بدن شما محافظت کند.

قوانین رشته رزمی ترکیبی mma

تصویر قوانین رشته رزمی ترکیبی MMA چیست

برای شخصی که قصد آموزش mma را دارد واجب است که از قوانین ام ام ای آگاه باشد.بر اساس قوانینی که ufc وضع کرده است، شرکت کنندگان در مبارزه رشته رزمی ترکیبی ام ام ای در یک محیط بسته که بنام رینگ همه می شناسیم، با هم به رقابت می پردازند.

مبارز موظف است که دستکش بدون انگشت پوشیده را دست کند اما نمی تواند از کفش یا کلاهی برای سر خود یا بعنوان پوشش استفاده کند.افراد می توانند به حریف خود ضربه زده، درگیر شوند یا لگدی بزنند و این ضربات می تواند بصورت ایستاده و نشسته باشد.اما ضربه زدن با سر،کشیدن موهای حریف، کشیدن انگشتان دست، فرو بردن انگشت در چشم حریف و ضربات به ناحیه تناسلی ممنوع است.

همچنین ضربه زدن با آرنج،ضربه زدن به گلو یا ضربه به ستون فقرات و زانو زدن و لگد زدن به سر فرد نیز ممنون می باشد.در صورتی که ضربه های ممنوعه توسط شخص به حریف وارد شود، داور می تواند اخطار داده یا امتیاز را کم کند یا حتی مسابقه را پایان داده و فرد را رد صلاحیت کند.

برنده و پیروز مبارزه mma کیست؟

برای شما که قصد آموزش ام ام ای را دارید،و اجب است درباره نحوه پیروزی و برتری در مبارزه و مسابقه ام ام ای اطلاعاتی را بدانید.طبق قوانین رشته ام ام ای، مسابقات قهرمانی در 5 راند 5 دقیقه ای و مبارزات غیر قهرمانی نیز در 3 راند 5 دقیقه ای برگزار می گردد.زمان استراحت بین راندها یک دقیقه است.

 افرادی که ناک اوت می شوند یا مفاصل و گردن شان روی تشک باقی می ماند و به صورت لفظی اعلام کند که تسلیم شده است بعنوان فرد بازنده به حساب می آید.در برخی مواقع با صلاحدید داور، دکتر یا مربی کنار تشک فرد می بایست تسلیم شود.

اگر مبارزه در قالب هیچ یک از این قوانین به پایان نرسد، با استفاده از سیستم 10 امتیازی، برنده توسط هیئت داوری 3 نفره ای که در کنار تشک مبارزه هستند، تعیین می شود.

سازمان ufc در حال حاضر با 9 کلاس وزنی mma را برای مردان اجرا می کند که دسته های وزنی به شرح زیر است:

دسته وزنی استراو ویت =52.2 کیلوگرم

دسته وزنی فلای ویت = 56.7 کیلوگرم

دسته وزنی بانتام ویت =61.2 کیلوگرم

دسته وزنی فدر ویت =65.8 کیلوگرم

دسته وزنی لایت ویت =(70.3 کیلوگرم)

دسته وزنی ولتر ویت =77.1 کیلوگرم

دسته وزنی میدل ویت =83.9 کیلوگرم

دسته وزنی لایت هوی ویت =93 کیلوگرم

دسته وزنی هوی ویت = 120.2 کیلوگرم

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به نکات مهم آموزش mma بپردازیم.سعی کردیم تعریف خوبی از ام ام ای داشته باشیم و به تاریخچه ورزش mma و به تفاوت ufc و mma پرداختیم و 7 نکته طلایی در آموزش ام ام ای گفته شد و سعی کردیم قوانین برد و باخت و دسته های وزنی این ورزش رزمی ترکیبی را بیان کنیم.اگر شما با خواندن این مطلب هنوز با ابهامات و سوالاتی روبرو هستید، کافیست در بخش دیدگاه ها و نظرات برای ما بنویسید تا همکاران ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.همچنین اگر افرادی تجربه آموزش رشته رزمی ام ام ای(mma) را دارند خوشحال میشویم که تجربه های خود را در این قسمت برای ما بنویسند.

2 پاسخ

  1. سلام. میشه بدون. هیچ. رشته ورزشی رفته باشیم. بیایم mma یاد بگیریم

    1. سلام
      ام ام ای یک مسابقه است، یک سبک یا یک رشته ورزشی نیست. یک مسابقه است که در سطح دنیا به صورت حرفه‌ای برگزار می‌شه. کسانی که میخوان برن تو مسابقه حرفه‌ای شرکت کنن باید تکنیک‌های کاربردی چهارتا رشته خیلی مهم پایه رو مثل جودو، جیوجیتسو، کیک بوکس و کیوکوشین در ام ام ای رو بلد باشن.
      یعنی بتونن دست لخت بزنن، دست و صورت کیک بوکس رو بلد باشن. بوکس رو خوب بدونن، پا را خوب بدونن، تکنیک‌های خاک و پرتاب را هم به صورت حرفه‌ای بلد باشن.
      شما میتونی ام ام ای رو از صفر شروع کنی ولی خب یک خورده نسبت به آدم هایی که رزمی کار کردن سخت تره، باید تکنیک‌های کاربردی جودو، جوجیتسو، کیک بوکسینگ و کیوکوشین رو یاد بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسارتباط با ما